گفت‌وگو با فرشاد افشین‌پور، مستندساز

دوربین‌ها را گذاشتیم و از دست گرگ‌ها فرار کردیم

تنوع قصه و وحدت موضوع در «تنهایی»

محمدعلی فارسی را مخاطبان فیلم‌های مستند، یک تهیه‌کننده خوش‌ذوق با دایره ارتباطی بسیار عمیق نسبت به مفاهیم زندگی شهدا و همسران شهدا می‌شناسند که سوابق بسیار ارزشمندی را در این حوزه با ساخت مستندهای مختلف از جمله مستندهای «بعد از تو» و تنهایی در کارنامه خود دارد و تلاش کرده در این مجموعه‌ها از زاویه متفاوت یعنی از زاویه همسران شهدا به زندگی بعد از شهادت همسر بپردازد و چالش‌ها، مشکلات و ابعاد مختلف زندگی آنها را مورد واکاوای قرار بدهد.
کد خبر: ۱۴۶۰۱۹۵
 
این تهیه‌کننده پرتلاش که نگاه اعتقادی به موضوع شهید و شهادت دارد با رسیدن مجدد مستند تنهایی به جدول پخش شبکه افق از شرح چگونگی تولید این مستند و مسائل پیرامونی آن به ما گفت. 

چه شد که سراغ سوژه تنهایی رفتید؟ 
راستش پیش از این، من مجموعه بعد از تو را کار کرده بودم که تجربه بسیار خوب و ارزشمندی بود و در آن با ابعاد جدیدی از زندگی خلبان‌ها و همسران خلبان‌های شهید آشنا شدیم؛ اما آ ن زمان در فرآیند تولید و پخش، دچار بی‌مهری‌ شدیم. ما باوجود این تجربه، حدود ۱۵ماه در شهرهای مختلف مستند تنهایی را نیز کار کردیم و به مراحل پخش رساندیم که تا‌به‌حال از شبکه‌های مختلف پخش شده است. امیدوارم پخش مجدد آن از شبکه افق نیز به‌طور کامل صورت بگیرد.
 
بازخوردهایی که از پخش‌های قبلی این مستند داشتید چگونه بود؟
چون ما از زاویه متفاوت وارد مسائل جنگ شده بودیم و در تمام این سال‌ها اساسا همسران شهدا به‌عنوان مدیوم، از شهدا صحت می‌کردند اما از چالش‌های زندگی پس از شهادت همسر کمتر گفت‌وگو می‌شد؛ بازخوردهای خیلی خوبی را گرفتیم که در جراید و رسانه‌ها نیز به آن پرداخته شد و ابعاد اجتماعی خیلی خوبی نیز با توجه به پیام‌های که به ما می‌رسید وجود داشت.
 
خط سیر داستانی شما در این مجموعه بیشتر از آخرین دیدار شهید و همسرش آغاز می‌شود که نقطه آغاز جدید زندگی همسر شهید است؛ چگونه به این نتیجه رسیدید که این نقطه را برای روایت انتخاب کنید؟
در این مجموعه ما تلاش داشتیم بار افتاده بر دوش زندگی همسر شهید را به تصویر بکشیم که آخرین دیدار شهید و همسرش می‌شود نقطه آغاز قصه که البته هرکدام از همسران شهدای انتخاب‌شده نیز دارای ویژگی‌های شخصیتی و قصه‌های متمایز و متفاوت به هم نیز بودند که همین تفاوت‌ها، پیرنگ‌های لازم برای پرداختن به چالش‌ها و مشکلات زندگی هرکدام از آنها را برای ما و عوامل تولید جذاب کرد.
 
در خلال ساخت این مستند که به‌طور مستقیم با مشکلات و چالش‌های زندگی همسران شهدا مواجه بودید، آیا فرصت و امکان کمک به آنها برای شما و عوامل تولید فراهم شد تا بتوان آن را در کنار تولید اثر به‌عنوان یک دستاورد معنوی محسوب کرد؟
راستش خیلی دوست داشتیم که بتوانیم در این فرآیند ما هم کمک خاصی داشته باشیم اما مشکلات و چالش‌های تولید برای خود ما با توجه به بودجه اندکی که داشتیم آن‌قدر زیاد بود که سعی می‌کردیم در وهله اول موضوعات و مشکلات تولید را بر طرف کنیم و بر کمیت و کیفیت مستند بیفزاییم.
 
انتخاب سوژه‌های شما در بین گستردگی تعداد همسران شهدا چگونه بود و با چه ویژگی‌های این سوژه‌ها انتخاب می‌شدند؟
ما اساسا بعد ازتحقیقات زیادی که داشتیم سعی کردیم سراغ کسانی برویم که دارای درام و قصه بیشتر بودند و با توجه به چالش‌های ساخت مستند، ضمن امکان ورود به حوزه‌های مختلف زندگی این افراد، تنوع قصه نیز حتما وجود داشته باشد.
 
اگر بخواهید بزرگ‌ترین ویژگی مستند تنهایی را از نگاه یک مخاطب بازگو کنید، به کدام مورد اشاره می‌کنید؟
به نظر من بزرگ‌ترین امتیازاین مجموعه تکراری نبودن درام وقصه است که درهر قسمت ما با وجود وحدت موضوع، تکثر قصه و درام را شاهد هستیم و حداقل تکرار درآن با وجود محدودیت موضوع و سوژه موجود دیده می‌شود که این منهای زاویه دیدی است که در کل، به همسران شهدا فارغ ازوجود و وجوه شهدا پرداختیم و همسران شهدا را در هویت فردی و شخصی خود آنها دیدیم.
newsQrCode
برچسب ها: فیلم مستند خوش ذوق
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها